Saturday 13 July 2013

Makwe CUN, Pakwe KO?

Fenomena perempuan cantik lagi pandai dalam akademik ber”kapel” dengan mamat biasa (yang kurang dari segi akademik mahupun rupa paras) sudah menjadi perkara biasa dalam kehidupan kini. Kenapa fenomena ini boleh berlaku? Mungkin ramai yang sering mempersoalkan kesesuaian dua insan yang dikatakan umpama langit dengan bumi. Namun, telah terbukti bahawa hal ini benar-benar berlaku dan banyak berlaku.

                Antara faktor yang menyebabkan fenomena ini berlaku adalah silap LELAKI YANG ADA RUPA dan PANDAI DALAM AKADEMIK. Mereka gagal memberi perhatian kpd wanita dan gagal menjaga hati wanita yang berkenan padanya. Mereka tidak meluangkan masa secukupnya kepada si gadis harapan ini sehingga si gadis itu merasa hampa dengan harapan yang dibina. Lelaki seperti ini banyak menghabiskan masa untuk menghafal formula-formula fizik atau kimia, dan banyak memikirkan masa hadapan. Sedangkan si gadis yang berkenan padanya terus memberi harapan.

                Sudah menjadi lumrah wanita, ingin diberi perhatian dan suka dipuji. Mereka juga cenderong untuk mendengar kata-kata manis daripada seseorang. Justeru, kegagalan lelaki idaman (yang punya rupa dan minda) tadi menjadi peluang kpd lelaki yang bersahaja (yang kurang pada rupa mahupun akademik) kerana si gadis yang kecewa td akan mencari tempat lain untuk menumpang kasih. Akhirnya, dengan masa dan ruang yang terlampau banyak (yang dimiliki oleh si lelaki bersahaja td, sebab dia x perlu fikir pasal formula kimia atau fizik, x pula perlu ingat pada fakta sejarah dan geografi, mungkin ada kelas pun x masuk) dapat dimanfaat untuk memberi sepenuh perhatian kpd si gadis idaman tadi. Dengan kata-kata pujangga dan sedikit drama romantic Hindustan, maka berjayalah si lelaki bersahaja tadi memikat dan mengikat hati si gadis idaman.


                Justeru, bukan salah si gadis memilih lelaki yang kurang pada rupa mahupun akademik, bukan juga salah si lelaki bersahaja kerana mengambil peluang, tetapi silap lelaki tampan lagi cerdik td. :) (Ambil teladan secara subjektif!)

No comments:

Post a Comment